fbpx
haarstylist

Ze maakte in de afgelopen jaren een mooie groei door bij VRIS Kappers. Haarstylist Naomi Neele is dan ook trots dat ze zich in plaats van stylist tegenwoordig, door haar ervaring en groei in het vak, topstylist mag noemen. ‘Natuurlijk had ik altijd al een mooi aantal vaste klanten dat door mij geknipt wilde worden, maar sinds ik topstylist ben, kiezen nog meer mensen speciaal voor mij.’

Tijd voor iets nieuws

In oktober 2015 kwam Naomi het team van VRIS Kappers versterken. ‘Ik werkte daarvoor bij een andere kapsalon hier in de buurt, maar daar had ik mijn tijd eigenlijk wel gehad. Ik was een jaar of 21 en ik wilde wat nieuws. Ik ben gewoon op een gegeven moment bij VRIS Kappers naar binnen gelopen met de vraag of ik daar mocht werken. In eerste instantie hadden ze niemand nodig, maar uiteindelijk besloten ze toch om me aan te nemen. En ik ben nooit meer weggegaan’, lacht Naomi.

Zelfontwikkeling

‘In de vorige salon waar ik werkte, was ik alleen maar kapster en daar bleef het bij. Ik kreeg nauwelijks trainingen en feedback. Hier is dat totaal anders. We krijgen hier in de salon eens in de twee weken een training, die door mij of één van de andere collega-haarstylisten wordt gegeven. De trainingen die we extern krijgen, zijn minder frequent. Die gaan meestal uit van Natulique, één van de merken waarmee we werken. De ene keer gaat het om een praktijktraining en de andere keer leer je juist iets over een bepaald product. Nu ik topstylist ben, blijf ik nog steeds trainingen volgen om mezelf verder te ontwikkelen.’

Specialiteiten

‘Wat ik ook zo mooi aan VRIS Kappers vind, is dat iedereen hier op haar eigen manier mag groeien. Je hebt daarin, tot op zekere hoogte natuurlijk, alle vrijheid. Natuurlijk kunnen we allemaal goed knippen, kleuren en het haar in model föhnen en de klant van een professioneel advies voorzien, maar het is niet zo dat iedereen dezelfde techniek hoeft te beheersen en hetzelfde hoeft te doen. De één heeft zich bijvoorbeeld helemaal toegelegd op het knippen van krullen terwijl een ander de nagels van klanten er extra bij verzorgt. Mijn specialiteit is het zetten van weaves. Daarvoor kun je hier in de salon bij mij terecht.’

Weaves

Een weave is een haarstuk dat aan het eigen haar wordt vastgezet met als doel om het haar te verlengen of er meer volume in aan te brengen. ‘Het is een mooi product waarmee je alles kunt doen, maar het vereist wel een bepaalde verzorging. Daarin adviseer ik ‘mijn’ klanten dan ook altijd. Ze komen sowieso elke zes weken terug om de weaves weer een stukje omhoog richting de hoofdhuid te laten zetten. Dat is echt specialistisch werk.’

Haarstylist

Een ander specialisme van de haarstylist is het mannenkapsel. ‘Zo’n korte mannencoupe vind ik altijd leuk om te knippen. Maar sinds ik topstylist ben, zijn er ook steeds meer vrouwen die liever voor een topstylist kiezen dan voor een stylist.’

Klantcontact

Naomi wilde al van jongs af aan kapster worden. ‘Ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien omdat het me leuk leek om met mensen te werken en gezellig met de ander te kunnen praten. Het klantcontact maakt trouwens ook wezenlijk onderdeel uit van het vak. Je moet onderhoudend en belangstellend zijn. Dat zorgt voor een ontspannen sfeer, en daardoor bouw je, vooral met de vaste klanten, ook echt een band op. En met die sfeer zit het bij VRIS Kappers dan ook helemaal goed.’